Internationale Tagung "Automated texts in the Romance and Germanic languages" (AI-ROM-III), 4. & 5. Sep. 2025, Anmeldung und Programm
Stadt: Dresden
Beginn: 2025-09-04
Ende: 2025-09-05
Die Professur für Romanistische Sprachwissenschaft der TU Dresden veranstaltet am 4. und 5. September 2025 die dritte Auflage der internationalen Tagung AI-ROM mit dem Thema “Automated texts in the Romance and Germanic languages”.
Alle Kolleginnen und Kollegen, sowie ausdrücklich auch alle Studierenden, sind herzlich eingeladen! Es besteht die Möglichkeit, sowohl vor Ort als auch online an der Tagung teilzunehmen. Es fallen keine Tagungsgebühren an. Informationen zur Anmeldung, sowie kurzfristige Änderungen, finden Sie auf der Tagungswebseite unter https://tud.link/hapvju
Wann: 4. & 5. September, 2025
Wo: Open Science Lab (OSL), Zellescher Weg 25, 01217 Dresden – Raum OSL 1; oder online via Zoom
Keynotes:
- Noah Bubenhofer (Universität Zürich): Vectors and Neural Learning: TextgenAI from a Linguistic Perspective
- Rachele Raus (Università di Bologna): Quelques réflexions sur les dispositifs d’IA en traduction des langues romanes
- Francesca Chiusaroli (Università di Macerata): Overcoming Language Barriers with an Emoji-Based Pivot Language: Localization Challenges in Automated Translation Experiments Using LLMs
Vollständiges Programm:
Donnerstag, 04.09.2025
- 09.00–09.15: Anna-Maria De Cesare: Conference Opening
- 09.15–10.15: Keynote, Noah Bubenhofer (Universität Zürich): Vectors and Neural Learning: TextgenAI from a Linguistic Perspective
- 10.15–10.15: Coffee Break
- 10.15–11.00: Robert Cornelis Schuppe (TU Dresden): “Write a bedtime story for my four year old daughter!” Features and implications of ChatGPT-generated narrations
- 11.00–11.30: Paolo Valentinelli (Università degli Studi di Trento): Between Human and Artificial Language: Comparing the Syntax of Large Language Models and German Journalistic Texts
- 11.30–12.00: Franz Meier (Universität Augsburg): Attitude and subjectivity in human-written and AI-generated editorials published in Il Foglio
- 12.00–12.30: Iris Ferrazzo (Universität Bonn): Reimagining linguistic data collection: The role of Large Language Models (LLMs) as crowd workers
- 12.30–14.00: Lunch Break
- 14.00–14.30: Veronica Mangiaterra, Hamad Al-Azary, Chiara Barattieri di San Pietro & Valentina Bambini (Istituto Universitario di Studi Superiori IUSS Pavia): GPT as a rater: systematic evaluation of machine-generated norms for English and Italian metaphors
- 14.30–15.00: Marie Dewulf (Universiteit Gent): Evaluating Syntactic Generalization in Neural Language Models: A Case Study in French
- 15.00–15.30: Ginevra Martinelli, Chiara Barattieri di San Pietro, Maddalena Bressler, Veronica Mangiaterra & Valentina Bambini (Istituto Universitario di Studi Superiori IUSS Pavia): MetaMap – Mapping Metaphors Across Languages and Cultures: the Cases of Love and Anger
- 15.30–16.00: Coffee Break
- 16.00–17.00: Keynote, Rachele Raus (Università di Bologna): Quelques réflexions sur les dispositifs d’IA en traduction des langues romanes
Freitag, 05.09.2025
- 09.30–10.30: Keynote, Francesca Chiusaroli (Università di Macerata): Overcoming Language Barriers with an Emoji-Based Pivot Language: Localization Challenges in Automated Translation Experiments Using LLMs
- 10.30–11.00: Coffee Break
- 11.00–11.30: Aurora Trapella (Università di Torino): Linguistic features and ethical implications of ChatGPT-generated Italian translations of news: a case study on hate speech
- 11.30–12.00: Maria Margherita Mattioda & Vincenzo Lambertini (Università di Torino): L’oral au prisme de la traduction automatique neuronale et de l’IA générative: retour d’expériences (français et italien) et perspectives didactiques
- 12.00–12.30: Giuliana Fiorentino (Università degli Studi del Molise): Integrating AI into everyday document workflows: a pilot study
- 12.30–14.00: Lunch Break
- 14.00–14.30: Maria Laura Ferroglio (Università di Torino): “I need more practice!”. Exploring Italian teachers’ perceptions on the use of ChatGPT to support their English lessons: preliminary results from a pilot study
- 14.30–15.00: Anne-Marie Lachmund (Universität Potsdam): Fostering intercultural competences in the FLE-classroom: Materials development with the help of LLM
- 15.00–15.30: Mariachiara Pascucci (Università di Pisa/Universität Basel) & Angela Ferrari (Universität Basel): Migliorare la chiarezza dei testi amministrativi con ChatGPT: analisi qualitativa degli interventi sintattici e degli effetti testuali e comunicativi
- 15.30–16.00: Mirko Tavosanis (Università di Pisa) Gli errori grammaticali degli LLM: diversità tra sistemi e caratteristiche generali
- 16.00–16.15: Closing Remarks
Beitrag von: Tom Weidensdorfer
Redaktion: Robert Hesselbach