Stadt: Siegen

Frist: 2018-06-04

Beginn: 2018-06-25

Ende: 2018-06-26

URL: https://www.uni-siegen.de/phil/l2discourse/?lang=de

Internationale Tagung, Universität Siegen, 25. und 26. Juni 2018

Diskursmarker als Gegenstand der Lernersprachenanalyse: methodische Aspekte der Erforschung pragmatischer Kompetenz in den Schulfremdsprachen Spanisch, Französisch, Italienisch, Englisch und Deutsch

Organisation: Margarita Borreguero Zuloaga, Kathrin Siebold, Britta Thörle

Programm:

Montag, 25.06.2018, Artur-Woll-Haus:

9:00-9:30: Begrüßung

9:30-10:15: Margarita Borreguero Zuloaga, Kathrin Siebold & Britta Thörle, Introduction: Methodological approaches to studying discourse markers in L2

10:15-11:00: Karin Aguado (Kassel), Forschungsmethodische Herausforderungen bei der Erhebung und Analyse lernersprachlicher Mündlichkeit

11:15-12:00: Camilla Bardel (Stockholm), Classifying discourse markers in a L2 – rationale and tentative method

12:00-12:45: Cecilia Andorno (Turin), Discourse particles development in initial L2 varieties: the role of target language speech

14:00-14:45: Simona Pekarek Doehler (Neuchâtel), Developing an L2 grammar-for-interaction: from multi-word expression to discourse marker

14:45-15:30: Silvia Kunitz & Franco Pauletto (Stockholm), Discourse markers in an oral discussion task in L2 Italian

15:45-16:30: Margarita Borreguero Zuloaga (Madrid) & Anna De Marco (Università della Calabria), The role of interactional DM in L2: Acquisition in immersion and non-immersion contexts

16:30-17:15: Inmaculada Solís García (Salerno), Factores contextuales que inciden en el uso y la adquisición de operadores afirmativos

Dienstag, 26.06.2018, Artur-Woll-Haus:

9:00-9:45: Marta Fernández-Villanueva (Barcelona), Multimodal annotation of discourse markers in transcultural Spanish-German encounters

9:45-10:30: Pedro Gras (Antwerpen), The acquisition of discourse markers in oral narratives by Spanish L2 learners: methodological considerations

10:45-11:30: Christoph Wolk & Sandra Götz (Gießen), Discourse markers in advanced English learner language: Possibilities and drawbacks using an automatic, corpus-based approach

11:30-12:15: Jesús Romero Trillo (Madrid), Prosody and pragmatic markers in L2 English: the struggle against pragmatic fossilisation

13:45-14:30: Frédéric Nicolosi (Koblenz-Landau), L’emploi des marqueurs de discours dans le français et l’espagnol parlés d’apprenants allemands. Une étude comparative

14:30-15:15: Juliette Delahaie (Lille), Pour une grammaire des marqueurs de discours en français langue étrangère

15:15-16:00: Christian Koch (Siegen), Spanish L2 students in search of their discourse markers. Teaching at the interface of applied linguistics and language practice

16:00-16:30: Abschlussdiskussion

Anmeldungen sind bis zum 04. Juni 2018 möglich.

Beitrag von: Britta Thörle

Redaktion: Robert Hesselbach